Kérem várjon.
AKCIÓS GUMIK

Téli gumi vagy nyári gumi


Mintázat és anyagösszetétel alapján általános utcai használatra 2 fő fajtájú gumit különböztetünk meg:
Ezenkívül létezik még egy öszvér megoldás:

Mi is a különbség a két fő gumitípus között?

Magyarországon egy év leforgása alatt találkozhatunk a +40°C-os nyári kánikulával és a -15°C téli faggyal is, amik más-más gumikeveréket és mintázatot követelnek meg.

Nézzük meg kettő - téli és nyári - évszak, milyen alap tulajdonságokkal rendelkezik a közúti közlekedésre nézve.

Nyár: száraz út felületek jellemzik, gyakran forró aszfalttal (50+°C), amit ritkán heves záporok hűtenek nagy víz mennyiséggel.

Tél: alacsony hőmérséklet mellett (átlagban 5°C - -5°C, ritkán -10°C és annál hidegebb), nedves, nyálkás, latyakos, havas és/vagy jeges útfelületek jellemzik.

De itt jogosan tehetnénk fel a kérdést, a mai technológia fejlettség mellett miért van szükség két különböző gumiabroncsra.

Az abroncsok alapanyaga gumi (kaucsuk) amiről tudjuk azt, hogy bizonyos hőmérsékleti viszonyok mellett megváltozik a tulajdonsága. Alacsony hőmérsékleten rideggé és keményebbé, melegben pedig lágyabbá és rugalmasabbá válik. Sajnos az a hőmérsékleti tartomány, ahol az abroncsok rendeltetésüknek megfelelően viselkednek az elég szűk. Ezért a gumi gyártók különféle adalék anyagok és technológiák használatával két hőmérsékleti tartományra optimalizálják az abroncsokat -25°C - +7°C-ra (Téli abroncsok) és +7°C - +50°C-ra (Nyári abroncsok).


Téli gumi jellemzői:

A téli gumiabroncsok alapja egy lágy szilika keverék, melynek köszönhetően a gumi alacsony hőmérsékleti viszonyok mellett is rugalmas marad, és jó tapadást biztosít.

A téli gumik anyagán túl, még a mintázat kialakítása is fontos, mert ennek köszönhető az, hogy egy jeges emelkedőn is meg van a kellő hajtóerő.

A mintázatát magas arányú csatornázottság, nagyszámú lamella és széles csatornák biztosítják a nagyobb hajtóerőt, a jobb tapadást, a gyors víz, latyak kiszorítást.


Nyári gumi jellemzői:

A nyári gumik keményebb keverékből készülnek, mint a téli társaik azért, hogy a magasabb hőmérsékleti viszonyok mellett is megfelelő tapadást nyújtsanak, és kellő kopásállóságot biztosítsanak.

A nyári gumiabroncsok felületére jellemzők, hogy mély hosszanti és oldal irányú csatornák borítják a vízen futás (aquaplaning) elkerülése miatt. A futófelület téli abroncsoknál jóval telítettebb a jobb tapadásért.


Négy évszakos gumi jellemzői:

A négy évszakos gumikeverék keménysége a téli és nyári abroncsok között helyezkedik el. Mintázatában mind a két gumiabroncsfajtának a jellegzetességei felfedezhetők rajta.

Fagyos időben ezek a gumik annyira elveszítik a rugalmasságukat, hogy a lamellák már nem tudják elvégezni a munkájukat így elveszítik a tapadásuk nagy részét az útfelülettel. Ebből adódóan hűvös időben erősen havas utakon nem célszerű, ezekkel az abroncsokkal közlekedni.

Nyári időszakban ezek a gumik jóval puhábbak, mint a nyári társaik ebből következik, hogy jobban kopnak és messze nagyobb üzemanyag fogyasztást generálnak. Ezen felül egy hőmérsékleti tartomány felett már annyira puha lehet az abroncs, hogy a féktáv hosszát is negatív irányba megváltoztathatja.


Kinek ajánlható a 4 évszakos gumi?

Főleg azoknak az autó tulajdonosoknak, akik keveset közlekednek (évi 5000-10000 km) kis távolságon főleg városi környezetben, ahol folyamatosan takarítják az utakat.


Utolsókat rúgja a téli gumim, elkoptathatom e nyáron?

A magyar törvények nem tiltják a téli gumi használatát nyáron, de itt is meg kell felelni a minimum horony mélységnek, ami 1,6 mm.

Most, hogy a jogi részét tisztáztuk nézzük, meg hogyan viselkednek nyáron a téli abroncsok.

Egy olyan gumiról beszélünk ami -25°C és +7°C közötti hőmérsékletre lett tervezve ebből kifolyólag a +40°C-os aszfalton ezek az abroncsok nagyon felpuhulnak.

Biztonságot tekintve ez a következőt jelenti, erősebb fékezésnél az abroncs még jobban felhevül ennek köszönhetően még lágyabb lesz és elkenődik az aszfalton ahelyett, hogy az autót lassítaná. ADAC tesztek azt mutatták teljesen új téli gumiknál, hogy 100km/h-nál elvégzett vészfékezésnél 15m-el hosszabb a féktáv, mint a nyári társaiknál.

A másik hatása, hogy nagy lesz a gördülési ellenállása guminak, ezért több üzemanyagot fog az autónk elhasználni, ami vezetési habitustól függően elég komoly fogyasztási különbséget eredményezhet.

Egy annyira nem fontos hatása az, hogy gyorsabban kopnak, ami csak akkor problémás, ha közel vagyunk az 1,6 mm-es horonymélységnek.

Összességében kimondható, hogy lehet használni a téli gumit nyáron is, de óvakodjunk a sportos vezetéstől és hagyjunk jóval nagyobb féktávot, hogy a pénztárcánknak is megérje.


VISSZA AZ OLDAL TETEJÉRE